I 2021 indgik Landsforeningen LIVSVÆRK – og herunder Fabu – i et forskningsprojekt på Aalborg Universitet ved blandt andre lektor Stine Lindahl Jacobsen og post doc Susan Hart, der skal uddanne fagpersoner i en række nyudviklede vurderingsredskaber til at undersøge emotionelle og sociale udfordringer hos mennesker i udsatte positioner.

150 fagpersoner er blevet certificeret i vurderingsmetoderne, og redskaberne afprøves lige nu i praksis. En af dem, der netop er gået i gang med at arbejde med de nye metoder, er Ann Sofie Haugbjerg, der er faglig koordinator i Fabu.

– Som fagfolk vil vi gerne have mulighed for at ”skræddersy” vores indsatser og samtidig måle på, hvorvidt de kan anvendes af de borgere, vi beskæftiger os med. Men ofte er det sådan, at udviklingsarbejdet i høj grad afhænger af den enkelte fagpersons personlige vurdering af, hvad der vil være mest hjælpsomt. Med de nye vurderingsmetoder kan vi i højere grad tilrettelægge en hensigtsmæssig og effektiv indsats, hvor det efterfølgende er muligt at måle effekten af netop denne indsats, siger hun.

Ann Sofie Haugbjerg og hendes kolleger i Fabu koncentrerer sig i første omgang om NAA (den neuroaffektive analyse), der er en af de fire vurderingsmetoder:

– Vi bruger analysemodellen som et internt supervisionsredskab til sammen at kortlægge nærmeste udviklingszone for et barn, en forælder eller en familie, så vi kan støtte vedkommende bedst muligt.

Mens Fabu og de øvrige fagpersoner implementerer redskaberne i deres daglige arbejde, undersøger forskerne deres oplevelse af at bruge vurderingsredskaberne i praksis. På den baggrund vil man så være i stand til at udvikle og derved styrke redskaberne yderligere.

De fire vurderingsmetoder, der indgår i projektet, er:

  • Den Neuroaffektive Analyse (NAA), der analyserer emotionelle kompetencer hos børn, unge og voksne.
  • Emotional Mentalizing Scale (EMS), der analyserer unge, voksne og forældres mentaliseringskompetencer.
  • Marschak Interaction Method of Psychometrics (MIM-P), som er en struktureret samspilsobservationsmetode, der analyserer forældre og barn/unge samspil.
  • Assessment of Parent-Child Interaction (APCI), som ligeledes er en struktureret samspilsobservationsmetode, der vurderer non-verbale samspilskvaliteter mellem forælder og barn.

Vidste du at..


Landsforeningen LIVSVÆRK har støttet forskningsprojektet med 3,8 millioner kr.

Fra Aalborg Universitet deltager lektor Stine Lindahl Jacobsen, post doc Susan Hart, forskningsassistent Jens Anderson-Ingstrup og lektor Gustavo Gattino.

Derudover deltager fagpersoner fra en bred vifte af institutioner i Landsforeningen LIVSVÆRK.